Toekomstperspectief als kern in onderwijsmarketing

 Jongeren moeten steeds vroeger een beroepskeuze maken. En dat is best lastig als je pas ergens tussen de 11 en 16 jaar bent. Het begint al vroeg met een Cito-toets op de basisschool en een profielkeuze in het voortgezet onderwijs. Met de keuze voor een profiel kies je dus ook al voor een richting in het vervolgonderwijs. De hamvraag is bij veel studiekiezers steeds meer: wat kan ik straks met deze opleiding? Hierin is een belangrijke rol weggelegd voor onderwijsmarketing.

Van schoolkeuze naar beroepskeuze?

Vroeger werd de keuze van de school bepaald door de regio waarin je woonde. Zit er een school in de buurt? Is het openbaar, katholiek of protestants? Toen ik een schoolkeuze moest maken na de basisschool was het heel simpel; ik ging gewoon naar de school waar mijn twee oudere zussen op zaten. Een openbare scholengemeenschap. Daar kon je alle kanten op, van mavo tot gymnasium. Dat was toen makkelijk. Daarna koos je pas een beroepsopleiding.

Aandacht voor toekomstperspectief
Nu moeten we al vroeg een keuze maken voor een beroep. Wat wil ik later worden? Welke school moet ik kiezen? Scholen zullen meer aandacht moeten besteden aan het toekomstperspectief van een leerling na het volgen van een opleiding aan hun school. Hoe kun je als (V)MBO of HBO-instelling in je communicatie inspelen op de potentiële student en hun behoeftes? Het gaat niet meer alleen om wat jongeren ‘leuk’ vinden. Waar moet je rekening mee houden in voorlichting, campagnes en middelen? Wat moet je naar potentiële studenten communiceren zodat zij een goede studiekeuze maken, en niet bij jou op de verkeerde school terecht komen?

Welke behoeften hebben studiekiezers?

Door meer te communiceren over beroepsmogelijkheden en verschillende soorten organisaties wordt de grote boze wereld van het beroepsleven iets inzichtelijker. Scholen moeten hierop inspelen in hun marketing en communicatie. Niet alleen richten op de inhoud van de opleidingen, maar ook op wat je er later mee kunt doen. Iedereen werkt daar aan mee: docenten en leerlingen, maar zeker ook de ouders. Zij zijn immers dé ambassadeurs van uw school. De Hogeschool Rotterdam speelt hier goed op in doordat een vestiging van AXS Office en AXS Logistiek, een arbeidsbemiddelingsbureau, in een aantal schoolgebouwen is gehuisvest.

Imago
Ouders willen het beste voor hun kind(eren), nu en later. Zij kijken daarom kritisch om zich heen bij het selecteren van een school voor hun zoon of dochter. Ouders vinden het vooral belangrijk om te weten waar een school voor staat. Veel onderwijsinstellingen zijn bezig met hun imago. Jongeren vinden hun toekomstperspectief belangrijk. Niet dat zij het zo benoemen! Dus scholen moeten in hun communicatie zoeken naar de juiste woorden/zinnen en inspelen op deze veranderde behoeften, met de juiste online en offline middelen.

Benieuwd hoe u de toekomstperspectief van potentiële studenten beter kunt toepassen in uw marketing en communicatie? Neemt u dan gerust contact met ons op voor een kennismakingsgesprek. We kunnen dan vrijblijvend met u bekijken wat Elephantie voor uw organisatie kan betekenen